Eerste tripjes en mijn verjaardag! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van JelmervanHelvoort - WaarBenJij.nu Eerste tripjes en mijn verjaardag! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van JelmervanHelvoort - WaarBenJij.nu

Eerste tripjes en mijn verjaardag!

Door: Jelmer van Helvoort

Blijf op de hoogte en volg

17 Maart 2019 | Suriname, Paramaribo

Dag allemaal,

Het heeft even geduurd maar hier is dan mijn tweede blog. Ik zit nu al zo’n zes weken in Suriname en heb er mijn draai al redelijk kunnen vinden. Ik doe veel leuke dingen en ook begin ik mijn stage steeds leuker te vinden. Ik voer steeds meer taken uit en ook beginnen mijn Surinaamse collega’s mij te waarderen. Ik ben al helemaal gewend aan het Surinaamse tempo. Het dagelijkse uurtje (als het al niet meer is) zitten tijdens mijn dienst kan ik echt niet meer missen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je moe wordt van dat werken. De no spang mentaliteit zit er wat dat betreft al helemaal in bij mij.

Het huis waarin ik woon begint steeds meer op een studentenhuis te lijken. We hebben nu een kook en schoonmaakrooster gemaakt zodat alle taken goed verdeeld worden. Bijna elke dag zorgt er iemand voor een goede avondmaaltijd. Dit is ook wel nodig aangezien er anders alleen maar eten besteld gaat worden. Het schoonmaken wordt in teams van drie personen gedaan zodat het voor iedereen goed te doen is.

Nu dan op naar de tripjes. Mijn eerste trip was een dagtour met mijn huisgnoten. Ik ging met een bootje de Suriname rivier op om dolfijnen te spotten. Het was fantastisch weer en gelukkig zagen we de dolfijnen al vrij snel. Erg mooi om te zien en een leuke ervaring. Na het spotten van de dolfijnen gingen we heerlijke Surinaamse roti eten in een klein dorpje wat naast een oude plantage gelegen ligt. Hier konden we even chillen en wat rondlopen. We moesten namelijk wachten totdat het donker werd zodat we op kaaimannenjacht konden. Dit was een toffe ervaring. In kleine bootjes gingen we in het mangrovebos op zoek naar kaaimannen. De gids had al vrij snel een aantal kaaimannen gevangen en wij mochten ze vasthouden en natuurlijk fotograferen. Heel gaaf om zo’n mooi dier vast te kunnen houden.
Al met al een mooie dag en de foto’s hiervan heb ik toegevoegd op deze pagina.

De tweede trip die ik gedaan heb was een quadtour door de jungle van Suriname. Een hele gave en uitdagende tour vol met actie en uitdagingen. De quads gingen serieus hard en na afloop van de tour was iedereen nogal smerig. Dit kwam omdat het parcours soms erg ruig was. Meerdere keren vielen deelnemers van de quad af in een plas met modder omdat de quad vast kwam te zitten. We moesten dan met zijn allen de quad uit de modder trekken. Hier werd je dan ook nogal smerig van.

Wat tijdens deze tour goed van pas kwam was mijn gopro camera. Deze heb ik gekregen van mijn vrienden. Een top cadeau die tijdens de volgende trips nog erg goed van pas gaat komen.

Twee weken geleden was ik ook nog is jarig. Voor het eerst was ik jarig in het buitenland, zonder ouders en familie, zonder vrienden en zonder de kou die de maand februari in Nederland nou eenmaal met zich meebrengt. Het was wel een vreemde ervaring. De meeste felicitaties uit Nederland kwamen vanwege het tijdverschil al eerder dan 24:00 en ook moest ik gewoon om 07:00 op mijn stage aanwezig zijn. Hierdoor voelde ik mij in het begin niet echt jarig. Gelukkig had ik nadat ik klaar was met mijn dienst weekend en kon het feest beginnen. Ik had wat mensen die ik hier heb leren kennen uitgenodigd. Aangezien het voor het eerst meer dan 30 graden was op mijn verjaardag heb ik voor het eerst mijn verjaardag kunnen vieren in de tuin. Uiteindelijk zijn we ook nog wezen stappen en heb ik een top avond gehad!

Groetjes,

Jelmer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 15 Feb. 2019
Verslag gelezen: 706
Totaal aantal bezoekers 1706

Voorgaande reizen:

29 Januari 2019 - 29 Juli 2019

Stage lopen in Suriname!

Landen bezocht: